کودکان را تحسین کنیم

برای والدین آسان است که فقط به رفتارهای نادرست کودکان خود توجه کنند و اعمال درست آن ها را در نظر نگیرند.برای مثال دو کودک دختر و پسر بدون سر و صدا در اتاق مشغول بازی کردن هستند و هیچ کس به خاطر آن که بسیار دوستانه اسباب بازی ها را تقسیم می کنند،آن ها را تحسین نمی کند.اما چند دقیقه بعد که بین بچه ها دعوا می شود ،پدر عصبانی شده سر آن ها داد میکشد.

والدین آنچنان در تعلیم و مراقبت از فرزندانشان غرق هستند که وقتی عمل خوبی از آن ها سر می زند،آن را به سادگی بدیهی تلقی می کنند،اما وقتی اشکالی در رفتار آن ها رخ می دهد،همه اشتباهات شان را به رخشان می کشند.در نتیجه کودکان درتوری از انتقاد به دام می افتند.انتقاد همراه با کمی ستایش،نتایج بهتری به بار می آورد.

کودک شما میخواهد که به او توجه کنید و می خواهد این توجه را از هر طریقی که می تواند ،به دست می آورد.اگر دیدگاه شما منفی باشد، او از راه های منفی به هدف خود می رسد.اما اگر شما روی نکات مثبت تمرکز کنید،در مقابل،رفتارهای خوب بیشتری دریافت خواهید کرد ،زیرا در این حالت کودک با رفتارهای مثبت خود ،سعی در جلب توجه شما خواهد داشت.

اگر به تشویق و تحسین کودکتان عادت ندارید ،ممکن است انجام آن برای اولین بار دشوار باشد.اما هرچه بیشتر آن را انجام دهید،برایتان طبیعی تر و آسان تر خواهد شد.شما به زودی در می یابید که تعریف و تمجید تاثیر قدرتمندی دارد که فقط شماری از آن می تواند یک رفتار جدید را شکل دهد و با مقداری کمتر ،تغییر ایجاد شده را حفظ کند.

بعضی پدر و مادرها ازوابسته شدن کودکان خود به تحسین،نگرانند.در مورد کودکی که بسیار کم مورد توجه والدین قرار می گیرد و یا همیشه در کانون توجه آن ها بوده است ،نوع نادرستی از ستایش می تواند به چنین مشکلی (وابستگی) بینجامد،ولی ما به تجربه دریافته ایم که بیشتر کودکان ،ما بین دو وضعیت ذکر شده قرار دارند و در نتیجه ،همان تحسین مختصر می تواند معجزه کند.

اگر درهنگام تحسین کردن راهنمایی های زیر را به کار ببندید،به زودی خواهید دید که این کار به عنوان یک روش تربیتی و انضباطی بسیار موثراست.

با استفاده از بازی های گروهی کودک را تشویق به بازی کرده و در صورت برنده شدن یک جایزه و درصورت نشدن او را تحسین کنید که کارت هدیه بازی دریافت می کند . این روش بازی در تمام بازی های گروهی بازی فکری ها وجود دارد که میتوان به چند مورد از ان اشاره کرد .بازی های گروهی بهترین روش برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان و قدرت تکلم بالا و ایجاد انگیزه می باشد.

پاداش برای رفتار مطلوب ” یک تقویت کننده محسوب می شود . کودک نسبت به کاری که انجام داده احساس خوبی پیدا می کند و در نتیجه این میل در او به وجود می آید که آن را تکرار کند . یک تقویت کنده می تواند هر چیزی باشد و خاصیت آن این است که در پی یک رفتار به کودک عرضه شود و او را برمیانگیزد تا آن رفتار را تکرار کند . در واقع پاداش یک تحریک کننده است .

انتخاب یک پاداش مناسب رفتار شایسته کودک همیشه آسان نیست . باید مانند یک کارآگاه با کمک هوش خود و کمی حدس درست چیزی را که خوشحالش می کند بیابید . پیشنهاد ما این است که از یک کودک بزرگ تر بپرسید که چه دوست دارد. در نتیجه اطلاعاتی را که نیاز دارید به دست آورید و می توانید تصمیم نهایی را بگیرید .

بررسی کنید

برای کمک کردن به تصمیم گیری در مورد پاداش خاسته های کودکتان را بررسی کنید . از آنجایی که تمایلات کودکان دائما تغییر می کند برسی را هر چند وقت یکبار تکرار کنید . از فرزندان خود بپرسید :                                                                                                                                                       

1 – اگر بتوانید سه آرزو بکنید آن ها چه هستند؟

2 –  اگر به اندازه مقدار خاصی پول داشته باشید با آن ها چکار می کنید ؟ 

مدیرسایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *