مشکلات هر روز کودکان

رفتار های آزار دهنده ای از کودکان که همه روزه تکرار میشود و نیازمند توجه مداوم و برخورد سنجیده است، والدین را بیش از رفتار های دیگر کودک خسته میکند. نه تنها خود این رفتارها شماررا از کوزه در میرد، بلکه روز را نیز با احساس ناراحتی درمورد اینکه رابطه خوبی بین شما و کودکتان برقرار ، نیست به پایان میبرید.

خبر خوبی که برای شما داریم این است که راه حل های مناسبی برای این مشکلات روزمره آزار دهنده ای وجود دارد. با اینکه غلبه کردم بر آنها نیازمند زمان، بردباری و کار دراز مدت است، تلاش های شما برای تملم اعضا خانواده مفید واقع خواهد افتاد.

در اینجا تعدادی از رفتارهای غیر قابل قبول کودکان را که درخانه ها معمول است، مورد بحث قرار میدهیم و سپس راه هایی را که میتوانید با استفاده از آنها بر این مشکلات غلبه کنید، ارائه میدهیم.

  • کودک در کارهای منزل کمک نمی کند.

معمولا در نظر والدین، کارهای منزل کارهای کوچک و تکراری هستند که همیشه در خانه انجان میگیرند.ولی در نظر کودکان این کارها بسیار مشکل و ناخوشایند هستند که هروقت که هروقت که دوست دارند کار دیگری انجام دهند، به آنها واگذار می شود. با آنکه این کارها معمولا اهمیت چندانی ندارند، اما غالبا با بحث و جدل های طولانی همراه است.

صرف نظر از اینکه این کارها چقدر بی اهمیت باشد، می تواند به ویژه در هنگامی که انجام آنها مستلزم یادآوری های مکرر و بحث های طولانی باشد، آرامش منزل راهم به هم بریزد.

ما بر این باوریم که هرکس در خانواده باید مسولیت کارهایی را که برای تدائم یک زندگی شایسته است لازم است، برعهده بگیرد؛ به ویژه در خانواده هایی که پدر و مادر – هردو – شاغل اند و یا اینکه تنها یکی از والدین در خانه زندگی میکند.

اگر این امور از آغاز، به صورت یک قانون نانوشته – ولی لازم الاجرا – درآید،کودکان می آموزند که کمک در خانه جزیی از کارهای روزمره آن هاست. البته ما فکر نمیکنیم که باید انبوهی از کار های منزل را بر دوش کودک گذاشت، بلکه انجام چند مسئولیت کوچک توسط کودک، هم کار شمارا سبک تر می کند و هم اینکه مقوله همکای را به کودک می آموزد.

– اگر بنا باشد که فقط یک چیز را از بابا بخواهید آن چیست ؟

– اگر قرار باشد چیز خاصی را از مامان بخواهید آن چیست ؟

– چه حق تازه ای را می خواهی به دست بیاوری ( بیشتر تلویزیون تماشا کنی . دیر تر برای خواب به اتاقت بروی و یا … ) ؟

– چه برنامه ای را می خواهی با دوستانت انجام دهی ( به سینما بروی . بازی کنی . بستنی قیفی بخری و غیره ) ؟

این برسی یک فهرست کلی از پاداش های ممکن را در اختیار شما می گذارد . این پاداش ها را به دو فهرست تقسیم کنید .

به پاداش ها تنوع ببخشید

راهبردهایی برای موثر تر کردن مجموعه پاداش های شما وجود دارد . یکی از آن ها متنوع کردن پاداش هاست تا جاذبه خود را از دست ندهند . برادلی از این که هر بار که به جای خیس کردن شلوارش به توالت می رفت یک حیوان کوچک پلاستیکی جایزه می گرفت خیلی هیجان زده بود و کم کم نعداد زیادی از آن ها را به دست آورد  . اما پس از آن چند هفته علاقه اش نسبت به این نوع اساب بازی کاهش یافت .

انواع گوناگونی از پاداش ها را از فهرستی که تهیه کرده اید انتخاب کنید . سپس هر بار نوعی از آن ها را بع کار ببرید و یا حق و امتیاز خاصی را به او بدهید . در مواقعی که امکانش برایتان هست پاداشها را طوری انتخاب کنید که با رفتاریی که قصد تقویت آن ها را دارید متناسب باشند . مثلا برای کودکی که از صبح برای رفتن به مدرسه سرموقع حاضر می شود وبا خوشحالی از خانه به مدرسه می رود یک پاداش خوب آن است که اجازه دهید شب نیم ساعت دیرتر بخوابد .

مینا رحیمی
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • شبنم 27 مهر 1402 / 7:57 ب.ظ

    بسیار عالی و آموزنده ، ممنونم بابت انتشار این مقاله ⁦♥️⁩

    • آناهیتا شناسایی 27 مهر 1402 / 8:10 ب.ظ

      سپاس از حسن توجه شما.خوشحالیم که مفید بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *